Ljud påverkar våra känslor, vårt beteende och hur vi mår. En av målsättningarna med att använda musik i butiksmiljöer är att ge kunderna en bättre upplevelse. Det är dock framför allt personalen som under lång tid exponeras för ljudmiljön.
Personalens arbetsnöjdhet är avgörande, eftersom det finns en positiv korrelation mellan deras nöjdhet och kundnöjdheten. Detta innebär att en högre tillfredsställelse hos personalen oftare resulterar i förbättrade kundupplevelser.
Syftet med projektet är att undersöka hur bakgrundsmusik och andra ljud i butiksmiljöer kan påverka samspelet mellan anställda och kunder. Projektet vill också utforska om variationer i bakgrundsmusik och ljudelement kan forma anställdas och kunders nöjdhet och välbefinnande.
Målet är att bättre förstå hur ljudmiljön påverkar personalens arbetsnöjdhet och vilka effekter detta har på kundernas upplevelse av butiksmiljön. En viktig del av målet är att utveckla en virtuell ljudmiljö för att kunna testa och forska kring musik- och ljuddesignstrategier utan att behöva påverka de faktiska butikernas verksamhet mer än nödvändigt.
Förväntade resultat inkluderar att formulera strategier för ljud och musik som bidrar till att förbättra ljudmiljöer, anpassade efter personalens arbetsmiljöbehov och för att förbättra kundupplevelsen. Detta innebär att skapa en förståelse hos personalen kring valet av musik (varför specifik musik spelas och dess urvalskriterier) samt möjliggöra påverkan av ljudmiljön utifrån en bedömning av dess positiva eller negativa effekter.
Vidare syftar detta till att säkerställa att ljudmiljön fyller ett meningsfullt syfte även för personalen.