Frågan om returer inom e-handeln står högt upp på dagordningen för många e-handlare. Detta dels på grund av returers stora påverkan på lönsamheten och dels på grund av deras stora påverkan på miljön. Frågan har inom akademin studerats från ett antal olika perspektiv. Forskare har bland annat undersökt hur policys påverkar returer, vilka kunder som tenderar att returnera mest, samt hur vissa kunder tenderar att missbruka möjligheten till returer.
En fråga som dock ännu är outforskad är hur olika betalningsmetoder påverkar retur-beteendet. Projektet syftar därför till att undersöka huruvida olika betalningsformer, särskilt de där man kan handla nu och betala senare, bidrar till att konsumenter både beställer fler varor, men framför allt returnerar fler inom e-handeln. Det kan vara så att denna betalningsform, som ger kunden möjlighet att returnera varor innan pengarna dras från kontot, ökar benägenheten att beställa fler varor och returnera ett större antal innan faktisk betalning sker.
Projektet kommer att undersöka denna fråga empiriskt med data från ett år från två olika marknader (Tyskland och Sverige) hos en stor aktör inom mode-e-handel. En initial analys av data visar en betydande försäljningsökning i de fall där kunden väljer möjligheten att handla nu och betala senare. Försäljningsökningen per order ligger i genomsnitt runt 15-20%. Dock ökar andelen returer ännu mer, med en ökning på omkring 50-55%. Beroende på marginaler och kostnader för returer är det tydligt att handlare noggrant bör överväga effekterna av att erbjuda denna betalningsmetod inom e-handeln.
Utifrån dessa iakttagelser syftar projektet till att genomföra en fördjupad analys av de initiala resultaten.