Här hittar du ett urval av våra filmer, alla filmer finns i vår Yotube-kanal.
Filmerna nedan är kategoriserade utifrån ämne och du kan filtrera på de ämnen som du söker information om.
Digitaliseringen har förändrat både butikssäljarens roll och vilka kompetenser som krävs för arbetet. Lyssna på forskaren Charlotte Arkenback, Göteborgs universitet, som presenterar sin forskning kring butikssäljarens roll och kompetenser i det uppkopplade servicemötet. Gäst i den efterföljande diskussionen är Mattias Liljenberg, logistik- och IT-chef på MQ Marqet. Läs om Charlotte Arkenbacks forskargärning med koppling till Handelsrådet: https://staging.handelsradet.se/forskning-och-utveckling/stipendiater/butikssaljares-kompetensutveckling-for-det-uppkopplade-servicemotet/. Frukostseminariet är ett samarbete med HUI Research. Spelades in 25 oktober 2024 i Stockholm.
Butiker Arbetsmiljö DigitaliseringFärsk statistik och insikter kring det svenska butiksbeståndet, presenteras av HUI i samarbete med Handelsrådet. Hur påverkade lågkonjunkturen det svenska butiksbeståndet? Vilka branscher blomstrade och vilka hade det svårt? Hur många butiker stängde egentligen under 2023? Presenterade gjorde Andreas Svensson, senior analytiker på HUI. I paneldiskussionen deltog Charlotta Lindblad, kommunikationschef Swish, Per Wennerström, Cheif Business Development Officer Rusta, och Helene Vinberg, senior analytiker HUI. Statistiken finns att tillgå på www.handelsfakta.se. Seminariet spelades in 17 oktober 2024 i Stockholm
Handelsfakta ButikerFrukostseminarium med Anders Bornhäll, forskare på HFI, Handelns forskningsinstitut. Utifrån sin senaste forskning diskuterar han huruvida det finns en koppling mellan företagens initiala anpassning till pandemin och deras utveckling längre fram. Medverkar gör också Mikael Sandström, erfaren modehandlare och tidigare ordförande för Svensk Handel Stil. Modererar gör Handelsrådets Ylva Åkesson. Läs mer om Anders Bornhälls forskningsprojekt på Handelsrådets hemsida: https://staging.handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/surviving-the-covid-19-pandemic-retailers-adaptation-strategies/ Seminariet spelades in 13 september 2024 i Stockholm.
Beslutsfattande HållbarhetSå gick den fysiska handeln i Sveriges län och kommuner under förra året, 2023! Hur har den fysiska detaljhandeln utvecklats under lågkonjunkturen? Hur går det egentligen för handeln i storstadsregionerna? Och i vilken svensk kommun ökade försäljningen i detaljhandeln som mest? Svaret på dessa frågor och många fler hittar du i den kartläggning över Sveriges regionala detaljhandel. På uppdrag av Handelsrådet genomför HUI årligen en studie över Sveriges regionala detaljhandel. Kartläggningen, som pågått sedan 1992, innehåller unika uppgifter och är en av de mest tillförlitliga källorna till kunskap om detaljhandel på lokal och regional nivå. Den 5 september presenterades 2023 års siffor på ett frukostseminarium följt av en paneldebatt på Nalen i Stockholm. Per Andersson, senior analytiker på HUI, presenterade kartläggningen och modererade panelen som bestod av • Fredrik Bergström, ekonomie doktor, vd Wikinarium • Louise Lindfors, strategi- och affärsutvecklare etablering, Axfood • Fredrik Mässing, vd Prisma Properties • Henrik Ekelund, enhetschef näringspolitik, Svensk Handel
Handelsfakta ButikerSå gick den fysiska handeln i Sveriges län och kommuner under förra året, 2023! Ta del av färsk statistik kring hur den fysiska handeln runt om i Sverige presterade, i en sändning från Nalen i Stockholm 5 september 2024. Hur gick det för storstadsregionerna? Och i vilken kommun ökade försäljningen i detaljhandeln mest? • Per Andersson, senior analytiker på HUI, presenterar kartläggningen och modererar panelen med • Fredrik Bergström, ekonomie doktor, vd Wikinarium • Louise Lindfors, strategi- och affärsutvecklare etablering, Axfood • Fredrik Mässing, vd Prisma Properties • Henrik Ekelund, enhetschef näringspolitik, Svensk Handel. Statistiken finns fritt tillgänglig på Handelsfakta.se, under sidan Regional handel,
Butiker HandelsfaktaPatrik Stoopendahl, forskare vid Högskolan i Borås, kastar ljus över en kundresa som på sistone kommit att genomgå stora förändringar. Om den tidigare i sin enklaste form bestod av några få stopp på vägen, är den idag mer vindlande än någonsin när konsumenten gör en mängd vägval i det fysiska och digitala landskapet. Den smarta telefonen har fått en central roll i dagens konsumentsamhälle, där den blivit navet för nöje, informationssökning och inköp. En alltmer sammanflätad kundresa, där fysiskt och digitalt går hand i hand, utmanar traditionella shoppingmönster och kräver nya insikter av de företag som vill lyckas. Forskarfrukosten, från den 29 augusti 2024, är ett samarbete mellan Handelsrådet och Retail House.
Hållbarhet Digitalisering E-handel– Vi har större tilltro till ett beslut fattat av en människa, jämfört med en maskin. Är du flyggpassagerare känner du dig tryggare om du vet att det är en mänsklig pilot som flyger planet, jämfört med en AI modell, säger Jönköpingsforskaren Tomas Müllern och fortsätter: – Och ju fler mänskliga egenskaper en maskin har desto mer kan vi känna att vi kan lita på den. Lyssna på Tomas Müllern som i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson berättar om sitt aktuella forskningsprojekt, kring hur AI-verktyg kan användas för att påverka konsumenters hållbara val. Fokus ligger på produktreturer. Han resonerar kring konsumenters villighet att dela med sig av sina privata uppgifter, där det visar sig att företaget storlek respektive inblandning av AI spelar roll. Vi får höra exempel på hur AI påverkar arbetslivet, som exempelvis jobbet som HR-specialist och marknadsförare. Tomas Müllern är forskare vid Internationella handelshögskolan i Jönköping. Läs om hans pågående forskningsprojekt på Handelsrådets hemsida här: https://staging.handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/the-role-of-artificial-intelligence-in-consumers-sustainable-choices-a-study-of-digital-retailing/ Podden är inspelad i Stockholm i juni 2024.
Poddar Digitalisering Hållbarhet– Butiksmedarbetarnas roll blir allt viktigare; med högre krav på att ge bra service och läsa av kunden. Det brukar vi generellt prata om i handeln. Och nu, med videomötet, kom det ytterligare till kanal där de ska kunna hjälpa kunderna. Det säger Karina Töndevold Liljedal, docent och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, aktuell hos Handelsrådet med ett forskningsprojekt som rör digitala kundmöten i butik. Lyssna på henne i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson om ”fygitala” kundmöten i butik, möten där det fysiska och digitala vävs ihop till ett. Som när en säljare – på plats i butik – hjälper en kund som sitter hemmavid och använder telefonens kamera i ett videomöte. Eller som i en livesändning över nätet där företaget i lättsamma former presenterar sina egna produkter och lösningar, med en ordinarie medarbetare som ”programvärd”, kanske med hjälp av gäster i studion. I podden berättar också Karina Töndevold Liljedal kring Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer om forskningsprojektet här. https://staging.handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/digitala-kundmoten-i-fysiska-butiker-kan-videomoten-och-videomaterial-oka-forsaljning-och-nojdhet/ Programmet spelades in i juni 2024 Stockholm.
Kundmötet Butiker Digitalisering– Sociala robotar ska inte ersätta personal, utan vara ett komplement som utför uppgifter som annars inte hinns med – som att ge råd och tips i kön till delikatessdisken. De kan också komma till användning i obemannade butiker. Det säger Lars Witell, professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring vid Linköpings universitet. Han är aktuell hos Handelsrådet med forskningsprojektet ”Kundupplevelse i förändring”, som så småningom ska utmynna i handfasta råd till branschen. I podden berättar han om praktiska försök ute i butik med den talande roboten, skillnaden i hur barn och vuxna bemöter den och om att män och kvinnor interagerar olika med den. Han diskuterar det faktum att många kunder upplever att personaltätheten och därmed andelen sociala kontakter minskat. – Det fysiska mötet, den sociala interaktionen, är central för många människor. Det blir mindre och mindre av sådana naturliga kontaktpunkter, säger Lars Witell och fortsätter: – Och jag tror att det är för enkelt att säga att det här behovet är åldersrelaterat. Även unga gillar social interaktion och ensamhet är en större och större utmaning för samhället. Handeln är en naturlig mötesplats och har en viktig roll att spela här. Läs mer om projektet här: https://staging.handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/kundupplevelse-i-forandring/. Podden är inspelad i Stockholm maj 2024.
Poddar Digitalisering E-handel KundmötetDagligvaruhandeln är en kritisk komponent i Sveriges krishantering – främst som distributör av livsmedel och dagligvaror. Men detaljhandeln har också en annan resurs som kan vara av stor betydelse för strategiskt beslutsfattande i samhällskriser, nämligen data. Lyssna på forskarseminariet med Sara Rosengren, professor och ledare för Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm (HHS), och docent Erik Wetter, HHS House of Innovation. Tillsammans har de nyligen avslutat ett forskningsprojekt "Hur detaljhandelsdata kan användas i samhällskriser" vars syfte bland annat har varit att syna vilken roll data från detaljhandeln kan spela i framtida samhällskriser. Projektet ger insikter kring frågeställningar och indikatorer som är relevanta, och vilka processer som behövs för att handel och offentliga organ effektivt ska kunna samverka kring data- insamling och delning. Medverkar på seminariet gör också Maja Fjaestad, expertkoordinator vid Centrum för hälsokriser på KI och docent på KTH. Hon var tidigare statssekreterare på Socialdepartementet och arbetade med regeringens krishantering under pandemin. Inspelat i juni 2024 i Stockholm.
Samhällsplanering Beslutsfattande DigitaliseringHandelns ekonomiska råd presenterar sin senaste rapport: ”Handeln i snabb utveckling – med ökad produktivitet och servicekvalitet”, 24 maj 2024. Ett fokus ligger på en del av handeln som är något av en ”doldis”, nämligen partihandeln. I strålkastarljuset står också handelns produktivitetsutveckling, ett område där Sverige distinkt utmärker sig, liksom en undersökning kring service och servicekvalitet. Med på presentationen var rådets medlemmar Mats Bergman, ordförande, Cecilia Hermansson, Håkan Frisén och Elin Nilsson. I diskussionspanelen deltog Kristian Seth, huvudsekreterare Statens produktivitetskommission, Maria Mikkonen, chefsekonom Svensk Handel, och Tobias Brännemo, chefsekonom Unionen.
Partihandel Kundmötet00:00 Kristina Knaving, är senior forskare och fokusområdesledare på Rise tvärvetenskapliga initiativ för den uppkopplade individen. Hon fokuserar på det faktum att allt fler använder AI i arbetet, samtidigt som få företag idag har uttalade riktlinjer för hur det ska hanteras. 30:15 Diskussionspanel med dagens tidigare talare - Linköpingsforskaren Gustav Tinghög och Mattias Liljenberg, e-handels-, logistik- och IT-chef MQ Marqet - tillsammans med Svensk Handels Henrik Ekelund och Handelsrådets vd Mats Johansson knyter ihop förmiddagen. För första delen av förmiddagen, se videon Handelsrådets Trendspaning i Göteborg 19 april 2024, del 1.
Logistik Digitalisering Kompetensförsörjning00:00 Handelsrådets Ylva Åkesson hälsar välkommen. 00:45 Handelsrådets vd Mats Johansson ger en översikt. 11:58 Linköpingsforskaren Gustav Tinghög fördjupar sig i interaktionen människa och AI. 49:12 Mattias Liljenberg, e-handels-, logistik- och IT-chef MQ Marqet, ger en inblick i teknikvardagar hos MQ och sätter begreppet ”automation” i ett dagsaktuellt perspektiv. För resterande del av förmiddagen, se videon Handelsrådets Trendspaning i Göteborg 19 april 2024, del 2.
Digitalisering KompetensförsörjningHandeln har förbisetts som trygghetsskapare i utsatta områden. Det är en av slutsatserna när Lundaforskarna Cecilia Cassinger och Ola Thufvesson presenterar sitt nyligen avslutade forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet. De båda har riktat fokus mot de stora dagligvarukedjorna och utsatta områden i Stockholm, Järfälla, Jönköping, Göteborg, Helsingborg, Kristianstad och Malmö. Under morgonseminariet utvecklar de båda forskarna också ett resonemang kring relationen förövare/ medarbetare i butik. I den efterföljande diskussionspanelen medverkar Erik Mangen, säkerhetsexpert på Svensk Handel, och Pär Bygdeson, vd Livsmedelshandlarna. Inspelat 26 april 2024 i Stockholm.
Säkerhet Arbetsmiljö ButikerNiklas Rudholm, forskare och professor vid Handelns Forskningsinstitut, ägnar en morgontimme åt internationella prisjämförelsers påverkan på handeln. Medverkar gör också Mats Bergman, ordförande Handelns ekonomiska råd och rektor på Handelshögskolan vid Umeå universitet. Inspelat 16 februari i Stockholm.
E-handelMart Ots ochTimur Uman är båda forskare på Internationella Handelshögskolan i Jönköping (JIBS). De båda har ett pågående forskningsprojekt finansierat av Handelsrådet: ”Handelns Green Deal – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande”. Tillsammans diskuterar de under frukostseminariet kring hur företag inom handeln kan använda olika styrmedel för att nå ambitiösa klimatmål. Vilka nackdelar och fördelar finns med olika finansiella och icke-finansiella instrument och hur kan det komma att påverka samarbetet mellan handlare och leverantörer? Inspelat med publik på plats 22 januari 2024 i ett samarbete med Retail House.
Hållbarhet Beslutsfattande– Många företag inser kanske inte vilket bredare värde deras interna data skulle kunna ha för beslutsfattande i en samhällskris, utan ser den bara som en rent kommersiell och operativ resurs. – Snart kommer det direktiv och regleringar som kommer ställa nya krav och kanske också medföra helt nya förväntningar på företag. Och man om inte vill ha lika ”kul” som man hade med införandet av GDPR, kanske man borde börja fundera på hur man ska anpassa sig till det redan nu. Det säger forskare och docent Erik Wetter, Handelshögskolan i Stockholm. Erik Wetter är aktuell med ett forskningsprojekt finaniserat av Handelsrådet med fokus på den värdefulla resurs av kunddata som finns ute hos landets detaljhandelsföretag.
Beslutsfattande Poddar SamhällsplaneringVesa Leppänen, forskare vid Högskolan i Kristianstad, presenterar färsk forskning om svåra samtal, hantering och lärande i telefonarbete inom handeln. Vesa Leppänen avslutade hösten 2023 ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet: "Utsatthet i kundservice". Seminariet spelades in den 20 december 2023.
Kundmötet Arbetsmiljö E-handelFärsk forskning kring q-handel (engelskans quick commerce): handel med extra snabb leverans. Med Johanna Rau, Centre for Retailing, Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Från ett frukostseminarium i Göteborg, 22 november 2023.
E-handel Konsumentbeteende LogistikSå kan konsumenter fås att gå från ord till handling och välja mer lokala och hållbara inköp av livsmedel. Professor Jens Hultman talar om sin senaste forskning kring ursprungsmärkning av mat. Medverkar gör också lektor Axel Welinder från Högskolan i Kristianstad. Ett samarbete med Retail House. Inspelat den 20 november 2023.
Hållbarhet Butiker Konsumentbeteende- Ett par minuter före sändning kommer pulsen. Det går inte komma ifrån; det är livekänslan! Allt kan hända live, det är det som är så spännande… Liveshopping är ett ganska nytt fenomen i Sverige, och en som varit med från början är Jakob Laudon. Med en bakgrund hos Kjell & Company, it-plattformen Bambuser och Apoteket AB berättar han i podden om en jobbvardag som inkluderar såväl jobb framför kameran som många timmar bakom. Det handlar om att bygga varumärken, om att driva försäljning, i såväl korta som flera timmar långa direktsändningar, om att researcha kring varumärken och ämnen som egenvård (Apoteket) och tekniktillämpning (Kjell & Co), skriva manus och om att vara spindeln i nätet i internt projektledning. - Liveshopping är absolut en säljkanal men lika mycket varumärkesbyggande, något som också kan handla om utbildning, inspiration och rådgivning. Podden spelades in november 2023 i Stockholm.
Poddar E-handelMinskningen av antalet butiker stannade av förra året., 2022. Lågprishandeln fortsätter växa och står för störst andel av butiksöppningarna. Klädhandeln är den bransch som upplevt det största tappet i antalet kedjebutiker. Det visar den senaste butikskartläggningen från Handelsfakta.se, gjord av HUI med finansiering av Handelsrådet. Lyssna när Michaela Dagher, analytiker på HUI Research, presenterar statistiken i ett seminarium från 26 oktober 2023. Medverkar gör också HUI:s vd Emma Hernell, Monica Bruvik, vd City i Samverkan, och Fredrik Mässing, vd Prisma Properties. Alla siffror återfinns på www.handelsfakta.se, under fliken Regional handel.
ButikerVideo blir allt vanligare inom handeln. Många handlare erbjuder konsumenter att delta i "live video shopping", där flera konsumenter via sina skärmar kan koppla upp sig till en eventliknande shoppingsändning. En annan variant är personlig video shopping, där en medarbetare i butik hjälper en konsument på distans över ett videosamtal. Lyssna på Karina T.Liljedal från Handelshögskolan i Stockholm som presenterar ny forskning på området, och berättar om hur såväl medarbetare som konsumenter reagerar på dessa nya former av shopping, och vad man som handlare ska tänka på för att lyckas. Forskarfrukost från 16 oktober 2023. Ett samarbete med Retail House.
Kundmötet E-handel KonsumentbeteendeSom 14-åring sommarjobbade hon i livsmedelsbutik och grillade kyckling. Det var starten på en lång räcka yrkeserfarenheter inom handeln: i kassan, charken och mejeriavdelningen i livsmedelsbutik för att sedan ta steget vidare till visual merchandiser och butikschef på en modekedja liksom säljare på Systembolaget parallellt med studierna till personalvetare. Idag är Sandra Tureson HR-generalist i koncernen Orvelin Group med stort fokus på gränshandel. Hör henne berätta om sitt jobb! Inspelat september 2023.
Poddar KompetensförsörjningStefan Karlsson presenterar färsk forskning kring den digitala detaljhandeln med fokus på konsumentreturer. Medverkar på seminariet gör också Markus Nordlund, från returhanteringsföretaget Easycom. Handelsrådets seminarium 13 oktober 2023.
E-handel Konsumentbeteende LogistikOm kundmötet i fysiska butiker, i ett detaljhandelslandskap som präglas av en mängd shoppingkanaler, mobiltelefoner och allt kunnigare kunder.
Butiker KonsumentbeteendeOm influerare i synnerhet, och sociala medier och markndsföring i allmänhet. Och också om Forskarskolan vid Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm.
Poddar MarknadsföringMalmö attraherar köpkraft både från intilliggande kommuner och andra sidan sundet. I första hand är det sällanköpsvarorna som drar. Ta del av ytterligare statistikfakta, när William Lindquist, analytiker på HUI Research, presenterar den unika statistiksajten Handelsfakta.se och applicerar det praktiskt på ett regionalt case – Malmö. Från Handelsrådets trendspaning i Malmö 17 maj 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Butiker KonsumentbeteendeMaria Virtanen, lokalt marknadsansvarig på Ikea i Haparanda, om gränshandelns betydelse för möbelvaruhuset, rekryteringsutmaningar, där bristande språkkunskaper kan sätta käppar i hjulet, och vikten av att Haparanda hittar sin profil som handelsstad och besöksmål. Från Handelsrådets trendspaning i Haparanda 26 april 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Butiker KonsumentbeteendeLyssna på Eija-Sinikka Juho, organisationschef köpcentrumet “Rajalla på gränsen” i finska Torneå, när hon talar om kundbeteende efter pandemin, om kompetensförsörjning och om samarbete. – Tidigare såg vi andra shoppingcentrum som våra främsta konkurrenter. Så är det inte nu, nu är största konkurrenten soffan. Kunderna har under pandemin upptäckt hur bekvämt det är att stanna hemma. Så nu försöker vi, tillsammans med andra aktörer, på båda sidor om gränsen, få kunderna att resa hit. För det är konceptet tvillingstaden som är största attraktionen här, Torneå är inget utan Haparanda och vice versa. Från Handelsrådets trendspaning i Haparanda 26 april 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Butiker KonsumentbeteendeHaparandas handelsföretag lyckades bibehålla en stadig försäljning, även under pandemin. Och här intar Haparanda i en särställning i jämförelse med andra kommuner nära landsgränsen. Haparanda sticker också ut på ett annat sätt: kommun rankar högt i omsättning per sysselsatt i detaljhandeln. Emma Gutestam, HUI Research, presenterar den unika statistiksajten www.handelsfakta.se och applicerar det praktiskt på ett case: Haparanda. Från Handelsrådets trendspaning i Haparanda 26 april 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel ButikerVad gör att gränshandeln fungerar, från ett teoretiskt perspektiv? Och när fungerar den inte längre? Och vad händer med de andra näringsidkare när IKEA etablerar sig till regionen? Lyssna pår hur gränshandeln påverkar städer vid gränsen och dess betydelse för hela regionen, med Oana Mihaescu, forskningschef på Handelns Forskningsinstitut. Från Handelsrådets trendspaning i Haparanda 26 april 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel ButikerMaarit Nyman-Pitkänen, butikschef på svenskägda Candy World, har en lång erfarenhet av gränshandel på både finska och svenska sidan. Hör henne berätta om dagsläget i en av Europas största godisbutiker, där majoriteten av kunderna är finländare, och om jakten på flerspråkig personal i en glödhet region. Från Handelsrådets trendspaning i Haparanda 26 april 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Butiker Kompetensförsörjning– I våra gränstrakter är det norska och svenska starkt integrerat med släkt, vänner, jobb och handel. Det är viktigt att man på nationell nivå förstår och planerar för det. Lyssna på Cecilia Nilsson, vd för Svinesundskommittén - ett forum för nordiskt samarbete på kommun- och regionnivå. Från Handelsrådets trendspaning i Strömstad 8 juni 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Kompetensförsörjning SamhällsplaneringCatrin Hedberg och Fredrik Prebéus, Euro Cash, ger en praktisk inblick i gränshandlarens vardag där bemannings- och rekryteringsfrågorna står alltmer i fokus. Från Handelsrådets trendspaning i Strömstad 8 juni 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel KompetensförsörjningJoakim Sandersson och Alexander Johansson, med sammantaget över 30 års erfarenhet av att jobba och leda på Systembolaget, berättar om det dagliga gränshandelsjobbet, men också om svårigheten att hitta rätt personal på en ort som så starkt präglas av handel och stora säsongsvariationer. Från Handelsrådets trendspaning i Strömstad 8 juni 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel KompetensförsörjningStrömstads arbetsmarknad karaktäriseras av två personalintensiva branscher: handel och besöksnäring. Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk Handel, tecknar en aktuell bild av kompetensförsörjningsläget för handeln i allmänhet och Strömstadsregionen i synnerhet. Från Handelsrådets trendspaning i Strömstad 8 juni 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel KompetensförsörjningFastighetsutvecklare Marianne Mazarino Håkonsen delar med sig av erfarenheter kring Strömstad shoppingcenters transformationsarbete. Från Handelsrådets trendspaning i Strömstad 8 juni 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Butiker- Vi som driver verksamhet i en liten kommun med stor gränshandel har en utmaning. Alla slåss om arbetskraften, inte minst den unga. Sandra Tureson, HR-generalist Orvelin Group som bland annat driver kedjor som Gottebiten och Body Power. Hör henne berätta om arbetet med rekryteringar i gränshandelstung verksamhet i Strömstad och i Värmland, och hur Orvelingruppen satsar långsiktigt på sin personalförsörjning. Från Handelsrådets trendspaning i Strömstad 8 juni 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Butiker KompetensförsörjningVad gör att gränshandeln fungerar, från ett teoretiskt perspektiv? Och när fungerar den inte längre? Lyssna pår hur gränshandeln påverkar städer vid gränsen och dess betydelse för hela regionen, med Oana Mihaescu, forskningschef på Handelns Forskningsinstitut. Från Handelsrådets trendspaning i Strömstad 8 juni 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Konsumentbeteende SamhällsplaneringEmma Gutestam, HUI Research, presenterar den unika statistiksajten www.handelsfakta.se och applicerar det praktiskt på gränshandelsstaden Strömstad. Från Handelsrådets trendspaning i Strömstad 8 juni 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel ButikerGrensemats Göran Lundgren, reflekterar utifrån nästan 30 års erfarenhet i dagligvaruhandeln vid norska gränsen, över pandemins verkningar, hur man kan göra för att hitta rätt medarbetare och vikten av samarbete över landsgränser, kommungränser och mellan handel och besöksnäring. Från Handelsrådets trendspaning i Strömstad 8 juni 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Butiker Gränshandel KompetensförsörjningLilla Torg, Möllevången, Emporia, olika platser i Malmö med helt olika karaktär. Det är något som bör ta vara på och som ska avspegla sig i stadsrummet, både vad gäller gestaltning och utbudet av varor och tjänster, menar Eric Sjöstedt, affärschef handel på Vasakronan. Från Handelsrådets trendspaning i Malmö 17 maj 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Butiker SamhällsplaneringUlf Johansson, professor i marknadsföring vid Lunds universitet tillika föreståndare för Centrum för handelsforskning, skisserar fyra möjliga utvecklingsinriktningar för handeln. Från Handelsrådets trendspaning i Malmö 17 maj 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Butiker E-handel KompetensförsörjningCaroline Höstgren och Madeleine Fils från Sydsvenska Handelskammaren ger en lägesbild av hur regionen arbetar med kompetensförsörjning i tider där ekonomi, policyfrågor och stora framtidsprojekt ligger i pipeline. Från Handelsrådets trendspaning i Malmö 17 maj 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Kompetensförsörjning GränshandelLinus Eriksson, vd på Öresundsbro Konsortiet, ger översikt över hur bron bidragit till regionen och ett inspel på vad som skulle kunna göras för att öka utbytet, och därmed gränshandeln, ytterligare. Från Handelsrådets trendspaning i Malmö 17 maj 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Butiker SamhällsplaneringLyssna på Ann Almqvist, varuhuschef på Åhléns i Malmö, när hon berättar om hur den svaga svenska kronan lockar mängder av helgshoppande danskar över bron. På varuhuset är det mest mode och kosmetik som lockar. Men överlag är det enkelt för kunden från Danmark att tjäna in broavgiften genom en tur till Sverige, en sväng in på byggmarknaden eller vitvarubutiken blir snabbt en god affär. Från Handelsrådets trendspaning i Malmö 17 maj 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik. Bakgrundsfoto: Daniel Karlsson/Pixabay
Gränshandel Butiker Kompetensförsörjning– Framtiden för retail är att våga samarbeta och nätverka, säger Petra Hodel och Frida Roos. Utifrån en bakgrund i modebranschen startade de 2019, tillsammans med fastighetsbolaget Vasakronan, Beyond Us i Malmö, en kombination av pop-up-butiker och marknadsplats. – Att dela yta, kostnader och marknadsföring ger synergieffekter för varumärken och handlare, konstaterar de båda. Från Handelsrådets trendspaning i Malmö 17 maj 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Butiker Gränshandel KonsumentbeteendeAnna Wiking, stadsutvecklings- och samhällsstrateg, Fastighetsägarna, diskuterar stadens framtid, den fysiska butikens unika egenskaper som relationsbyggare och vilka konsekvenser som pålästa och hållbarhetsmedvetna konsumenters val kan få för stadsbilden. – Vi, både fastighetsägare och handlare, måste fundera på vad som är stadskärnans, och butikernas, unika kvaliteter. Och pandemin har lärt oss att vi konsumerar där vi vistas. Från Handelsrådets trendspaning i Malmö 17 maj 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik.
Gränshandel Butiker SamhällsplaneringJohan Wessman, vd för Öresundsinstituttet, ger helikopterperspektivet på Öresundsregionen som en plats för handels- och arbete. Från Handelsrådets trendspaning i Malmö 17 maj 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik. Bakgrundsfoto: Daniel Karlsson/Pixabay
Gränshandel Butiker KompetensförsörjningBurak Tunca, universitetslektor i marknadsföring vid Lunds universitet, berättar om de senaste forskningsrönen från ett projekt som fokuserar på svenska konsumenters uppfattningar av digital marknadsföring, till exempel sociala medier, datasekretess, e-post och podcast-marknadsföring.
Marknadsföring KonsumentbeteendeJens Nordfält har forskat och skrivit böcker om marknadsföring i butik. Handelsrådet bad honom berätta om hur digitala verktyg kan användas i butiker. I filmen berättar personer som är verksamma i handeln om hur de tror digitaliseringen kommer att påverka butikens roll i framtidens handel.
Butiker KundmötetForskaren Dan Hasson, Karolinska Institutet, i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson om stress och (o)hövlighet i arbetslivet i allmänhet, och i handeln i synnerhet.
Arbetsmiljö PoddarModeindustrin har länge varit i stormens öga när det gäller diskussionen kring hållbarhet i handeln. Lyssna på Gabriella Wulff, Textilhögskolan i Borås, talar om vikten av utökat producentansvar, om forskning kring hur klädföretag kan komma ur spiralen med överproduktion och reor och om möjliga vägar framåt från second hand och uthyrning, till ökad användning av återvunna material, personaliserad produktion och AI-hjälpmedel.
Hållbarhet Butiker E-handel Konsumentbeteende PoddarCecilia Cassinger, Lunds universitet, aktuell med ett forskningsprojekt kring handelns roll i utsatta stadsmiljöer, vill lyfta handelns roll som samhällsbärare.
Säkerhet Arbetsmiljö SamhällsplaneringChristina Holst, marknadschef på Emporia, tar tempen på gränshandeln där shoppingglada danskar med den svaga svenska kronan kan göra en god affär på det mesta. Och när till och med Systembolaget lockar över gränsen, vet handlarna att de sydliga grannarna är en eftertraktad målgrupp. Från Handelsrådets trendspaning i Malmö 17 maj 2023. Tema gränshandel, kompetensförsörjning och handelsstatistik. Bakgrundsfoto: Daniel Karlsson/Pixabay
Gränshandel Kompetensförsörjning KonsumentbeteendeLyssna på Catrin Hedberg och Fredrik Prebéus, HR respektive driftchef Euro Cash, när de ger en praktisk inblick i gränshandlarens vardag där bemannings- och rekryteringsfrågorna står alltmer i fokus. Från Trendspaning i Strömstad, 8 juni 2023.
KompetensförsörjningKonsumtionsforskaren Carys Egan-Wyer, Lunds universitet, berättar i podden om köpstopp, konsekvenserna av att lägga för många hållbarhetsval på konsumenten och om sitt pågående projekt kring butiksformat. Samtalet sker delvis på engelska.
Hållbarhet Butiker KonsumentbeteendeHandelns ekonomiska råd presenterar sin senaste rapport (2023)
Hållbarhet Butiker PriserOlov Isaksson, Stockholms universitet, presenterar färsk forskning om lagerstyrning och sortimentsplanering i detaljhandeln.
Logistik Butiker E-handelChalmersforskarna Kajsa Hulthén och Sandra Brüel Grönberg presenterar forskning kring förpackningars roll för hållbar och effektiv varudistribution i e-handeln.
E-handel Hållbarhet LogistikNicklas Neuman, docent i kostvetenskap vid Uppsala universitet, djupdyker i svenskarnas måltidsrutiner och ätbeteenden.
KonsumentbeteendeFärska rön kring dynamiska logistiksystem med Erik Sandberg, Linköpings universitet, och Mårten Sondell från H&M.
LogistikMagnus Söderlund, Handelshögskolan i Stockholm, presenterar forskning kring framtidens kundmöte med servicerobotar.
Konsumentbeteende Butiker KundmötetJoakim Kembro och Andreas Norrman, Lunds tekniska högskola, presenterar färsk forskning kring automationens påverkan på handelns lönsamhet, konkurrenskraft, hållbarhet och kompetensbehov. Gäst är Staffan Löttiger, Mathem.
Logistik KompetensförsörjningDen lilla stadens attraktivitet i en urbaniserad värld med Oana Mihaescu.
SamhällsplaneringJan Wallström talar om säkerhetsarbetet på detaljhandelskedjan Bauhaus.
Poddar SäkerhetLeveransupplevelsen; vad är viktig för konsumenten med Daniel Hellström.
LogistikForskning kring dynamiska logistiksystem inbäddad i praktisk retailmiljö! Med Erik Sandberg, Linköpings universitet, och Mårten Sondell från H&M.
LogistikMed Anders Bornhäll, Handelns forskningsinstitut.
LogistikLundaforskaren Joakim Kembro talar om logistik och automation.
Logistik PoddarErik Sandberg, Linköpings universitet, talar om dynamiska logistiksystem i handeln.
Logistik PoddarArbete och lärande i det uppkopplade servicemötet med Charlotte Akrenback-Sundström, Göteborgs universitet.
KundmötetMed Niklas Rudholm.
KonsumentbeteendeMed Lena Hansson, Ulrika Holmberg och Anna Post.
KonsumentbeteendeMed John Karsberg
KonsumentbeteendeKonsumenternas förtroende för handelns datainsamling med Stefan Larsson.
KonsumentbeteendeBurak Tunca, Lunds universitet, talar om svenska konsumenters uppfattningar av digital marknadsföring, till exempel sociala medier, datasekretess, e-post och podcast-marknadsföring.
Konsumentbeteende Marknadsföring SäkerhetDen fysiska butiken och de äldre konsumenterna, med forskarna Hanna Berg, Ulrika Holmberg, Lena hansson och Anna Post.
KonsumentbeteendeKritiska kompetenser för framtidens omnikanal-logistik. Med Joakim Kembro, Ebba Eriksson, Emma Petersén och Christoffer Lauge Pedersen.
Kompetensförsörjning LogistikKompetensutveckling på jobbet – informellt lärande i handeln med Daniel Hellström och Pernilla Derwik.
KompetensförsörjningMed Emma Gutestam och Michaela Dagher, HUI.
KompetensförsörjningMed Helen Rönnholm, Handelsrådet.
KompetensförsörjningMed Henrik Ekelund, Svensk handel.
KompetensförsörjningMed forskarna Kristina Bäckström och Ulf Johansson, båda Lunds universitet, kring personalens roll i servicemötet och handelns framtida kompetensbehov.
Kompetensförsörjning KundmötetKlädföretagens reor med Gabriella Wulff.
HållbarhetHållbarhetsdeklarationen, Marie Nygren, vd Coop Sverige.
HållbarhetAnna Strindberg och Anneli Hellmann, Clas Ohlson: Butiksmedarbetarnas roll i hållbarhetsarbetet.
HållbarhetJulia Lindström som berättar om hur hon jobbar med hållbarhetsarbetet på daglig basis.
Poddar Hållbarhet KompetensförsörjningStefan Karlsson, Lunds universitet, talar om konsument- och e-handelsreturer.
Poddar Hållbarhet Logistik”Hållbar hela vägen – handelns roll i klimatomställningen”
HållbarhetDigitala plattformar och handelns strukturomvandling, med Johan Hagberg.
E-handelProduktbilder på nätet med Hanna Berg.
E-handel KonsumentbeteendeReturer på nytt sätt med Lundaforskaren Stefan Karlsson.
E-handelButiken som mötesplats, med Karin M Ekström.
ButikerFramtidens fysiska butik med professor Ulf Johansson och studenter.
ButikerOana Mihaescu, Handelns Forskningsinstitut, talar om sin forskning kring Business Improvement Districts, en modell för att höja attraktiviteten och säkerheten i städernas handelsområden. Hon berättar om sitt Handelsrådsfinansierade forskningsprojekt som syftar till att studera effekterna av frivilliga BID-program på centrala handelsområden i mindre städer i Sverige. För att belysa hur BID-arbetet kan gå till i praktiken diskuteras frågan i ett panelsamtal med gäster. Medverkar i panelen gör: • Helena Olsson, chef stadsutveckling, Fastighetsägarna Stockholm • Annika Boman, etableringsansvarig/affärsområdeschef, Västervik Framåt • Marie Enhörning, näringspolitisk expert, Svensk Handel
Samhällsplanering ButikerDigitala hybridsystem för bättre beslutsfattande med Hannes Göbel från, Högskolan i Borås, och Michael Mirbaha, Strategizly.
Beslutsfattande