– Digitala kundmöten, som till exempel videosamtal med en butiksmedarbetare eller ”live video shopping”, utvecklas i snabb takt och forskningen har inte hunnit hänga med. Nu får vi forskare en möjlighet vara med mitt i förloppet, fånga upp all den kunskap som finns ute hos handlarna och vidareutveckla den genom att gå på djupet.
Det säger Karina Töndevold Liljedal, forskare vid Center for Consumer Marketing och Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm.
Projektet ”Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?” kommer att vrida och vända på flera olika varianter av digitala kundmöten.
Det kan handla om exempelvis butiksmedarbetaren som via videolänk till en kund på hemmaplan ger tips, råd och även medverkar till försäljning.
Eller om det direktsända eventet där en butiksmedarbetare, eller kanske en influencer, för en onlinepublik i realtid och inspelat ger tips och köpråd kring olika teman, där publiken kan ställa frågor i chatten och också länkas direkt till e-butiken.
Intervjuer, kartläggande observationer, säljdata och experiment ingår i verktygslådan för forskarteamet som sätter igång sitt projekt i september 2022. Samverkansparters är IT-tjänstföretaget Bambuser och Kjell & Company.
– Kanske visar det sig att de här nya formerna av digitala kundmöten blir det som äntligen får ihop det analoga med det digitala, vi får väl se vad vi kommer fram till, säger Karina Töndevold Liljedal.