måndag 1 november 2021

Handelns dag

Vad krävs för att butiker ska fungera som sociala mötesplatser och skapa värde för såväl besökare och butiksinnehavare som lokalsamhället?

Information

Vad krävs för att butiker ska fungera som sociala mötesplatser och skapa värde för såväl besökare och butiksinnehavare som lokalsamhället? Handelsrådet och HUI bjuder in till ett direktsänt webbinarium med Karin M Ekström på temat ”Butiken som mötesplats”. Hör Karin M Ekström, professor vid Högskolan i Borås, tala om vilken roll butiken har som social mötesplats i olika delar av landet, och vilken samhällsnytta en butiksetablering kan få utanför storstäderna. Gäst i studion: Ann-Christin Anki Hedebrant, andra generationens ägare till legendariska destinationsbutiken Thun´s i Almunge.

Bra att veta

Webbinariet genomförs digitalt via Zoom, en lyssningslänk kommer att skickas ut två dagar före. Det finns möjlighet att ställa frågor under sändningen.

Anmälan sker senast den 27 januari. Varmt välkommen!

Talare

  • /

    Virginia Dignum

    Vi är mycket glada att som en av huvudtalarna välkomna Virginia Dignum, professor i artificiell intelligens med inriktning mot social och etisk AI vid Umeå universitet.

  • /

    Stefan Larsson

    Docent i teknik och social förändring vid institutionen för teknik och samhälle på LTH, ger en inblick i sin forskning kring digitalisering, datadrivna marknader och AI, med fokus på tillit, transparens och ansvar.

  • /

    Virginia Dignum

    Vi är mycket glada att som en av huvudtalarna välkomna Virginia Dignum, professor i artificiell intelligens med inriktning mot social och etisk AI vid Umeå universitet.

  • /

    Nisse Nilsson

    dfg gjafdg jagfjg agfdgagf gagafgksaggh

Program

Handeln – exportnäring med tyngd

Handeln som exportnäring lyfts fram i en färsk rapport från HUI Research på uppdrag av Handelsrådets internationella utskott.

Färska siffror kring för exporten för detaljhandelsföretag, partihandelsföretag och e-handlare och försäljning i kedjornas utländska butiker presenteras, liksom data för hur många sysselsatta som kan kopplas till exporten.

Framtiden i fyra spaningar

Plattformsföretagens intåg på den svenska handelsmarknaden

Ett nytt handelslandskap håller på att ta form, där digitalisering och ökande e-handel är drivande faktorer. Amazons lansering i Sverige är en av många pusselbitar, som tillsammans banar väg för nya aktörer och ställer krav på förändrade affärsmodeller.

Automatisering/AI

Den digitala transformationen av handeln är i sig inget nytt, men under de senaste åren har den lett till att fler arbetsuppgifter förändrats eller automatiserats. I takt med att handelns företag utvecklar nya arbetssätt uppstår behov av ny teknik, ny kompetens och nya samarbetspartners.

Hållbarhetsutmaningen

Kraven på hållbarhet ställs både från kunden, företagen och från samhället. I kombination med coronapandemin, där konsumenter och handelsföretag varit tvungna att lägga om kursen, accelererar förändringstrycket.

Handelns kompetensförsörjning

Förändringarna ovan påverkar de alla yrkesroller som finns i handeln och ställer krav på kompetensutveckling och kompetensskiften. Då uppstår behov av möjligheter till kompetensutveckling och omställning för dem som redan verkar i handeln. Det ställs också ställs nya krav på de gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar som ska tillgodose handelns framtida kompetensbehov.

Information

Vad krävs för att butiker ska fungera som sociala mötesplatser och skapa värde för såväl besökare och butiksinnehavare som lokalsamhället? Handelsrådet och HUI bjuder in till ett direktsänt webbinarium med Karin M Ekström på temat ”Butiken som mötesplats”. Hör Karin M Ekström, professor vid Högskolan i Borås, tala om vilken roll butiken har som social mötesplats i olika delar av landet, och vilken samhällsnytta en butiksetablering kan få utanför storstäderna. Gäst i studion: Ann-Christin Anki Hedebrant, andra generationens ägare till legendariska destinationsbutiken Thun´s i Almunge.

Bra att veta

Webbinariet genomförs digitalt via Zoom, en lyssningslänk kommer att skickas ut två dagar före. Det finns möjlighet att ställa frågor under sändningen.

Anmälan sker senast den 27 januari. Varmt välkommen!

  • /

    Virginia Dignum

    Vi är mycket glada att som en av huvudtalarna välkomna Virginia Dignum, professor i artificiell intelligens med inriktning mot social och etisk AI vid Umeå universitet.

  • /

    Stefan Larsson

    Docent i teknik och social förändring vid institutionen för teknik och samhälle på LTH, ger en inblick i sin forskning kring digitalisering, datadrivna marknader och AI, med fokus på tillit, transparens och ansvar.

  • /

    Virginia Dignum

    Vi är mycket glada att som en av huvudtalarna välkomna Virginia Dignum, professor i artificiell intelligens med inriktning mot social och etisk AI vid Umeå universitet.

  • /

    Nisse Nilsson

    dfg gjafdg jagfjg agfdgagf gagafgksaggh

Program

Handeln – exportnäring med tyngd

Handeln som exportnäring lyfts fram i en färsk rapport från HUI Research på uppdrag av Handelsrådets internationella utskott.

Färska siffror kring för exporten för detaljhandelsföretag, partihandelsföretag och e-handlare och försäljning i kedjornas utländska butiker presenteras, liksom data för hur många sysselsatta som kan kopplas till exporten.

Framtiden i fyra spaningar

Plattformsföretagens intåg på den svenska handelsmarknaden

Ett nytt handelslandskap håller på att ta form, där digitalisering och ökande e-handel är drivande faktorer. Amazons lansering i Sverige är en av många pusselbitar, som tillsammans banar väg för nya aktörer och ställer krav på förändrade affärsmodeller.

Automatisering/AI

Den digitala transformationen av handeln är i sig inget nytt, men under de senaste åren har den lett till att fler arbetsuppgifter förändrats eller automatiserats. I takt med att handelns företag utvecklar nya arbetssätt uppstår behov av ny teknik, ny kompetens och nya samarbetspartners.

Hållbarhetsutmaningen

Kraven på hållbarhet ställs både från kunden, företagen och från samhället. I kombination med coronapandemin, där konsumenter och handelsföretag varit tvungna att lägga om kursen, accelererar förändringstrycket.

Handelns kompetensförsörjning

Förändringarna ovan påverkar de alla yrkesroller som finns i handeln och ställer krav på kompetensutveckling och kompetensskiften. Då uppstår behov av möjligheter till kompetensutveckling och omställning för dem som redan verkar i handeln. Det ställs också ställs nya krav på de gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar som ska tillgodose handelns framtida kompetensbehov.